Kankaanpään Taideyhdistys ry on perustettu 7.2.1965.

Perustamisen vaiheista on kerrottu toimittaja Leena Ruoholan tekstissä Kankaanpää Seuran koosteessa Perustamisen vaiheet.

Yhdistyksen tarkoitukseksi määriteltiin säännöissä: ”toimia yhdyssiteenä kuvataiteilijain ja kuvataidetta harrastavan yhteisön välillä, suorittaa taidevalistus- ja taidekoulutustyötä, tehdä kuvataidetta tunnetuksi ja järjestää jäsenistölleen tilaisuuksia hankkia taidetta.”

Kankaanpään Taideyhdistys ry:n säännöt on rekisteröity 23.2.1965.

Kankaanpään Taideyhdistys ry on perustanut Kankaanpään taidekoulun vuonna 1965. Yhdistys ylläpiti koulua 1965–1989. Koulu kunnallistettiin elokuun alusta 1989, jonka jälkeen yhdistys on voinut toimia vapaammin taiteen kentällä.

Kankaanpään Taideyhdistys ry on perustanut myös lasten kuvataidekoulun, joka aloitti maaliskuussa 1986. Koulu siirtyi muutaman vuoden kuluttua Kankaanpään kansalaisopiston alaisuuteen.

Kankaanpään Taideyhdistys ry on tukenut taiteilijoita järjestämällä näyttelyitä Kankaanpäässä ja lähiseudulla sekä myöntämällä taideopiskelijoille stipendejä ja tukenut kuvaamataidossa lahjakkaitten kankaanpääläisten koululaisten taideharrastusta stipendein. Yhdistys on järjestänyt monia antoisia, ohjelmallisia näyttelymatkoja jäsenilleen sekä kotimaan näyttelyihin että ulkomaille. Yhdistys kartuttaa myös omaa taidekokoelmaa. Monipuolisin hankkein yhdistys on ollut mukana Taidekaupunki Kankaanpään kehittämisessä.

Yhdistyksen historiaan voit tutustua tarkemmin  Julkaisut sivun julkaisuista ja artikkeleista: